Pages

Wednesday, February 23, 2011

Kenapa aku merokok?


Dara:Kenapa korang2 ni merokok?Bukan ke bahayakan kesihatan?
Perokok:Kenapa aku merokok?Eyh ,banyak kebaikan kot.Kalu nak tahu meyh baca ;)
1. Perokok pasif lebih berbahaya daripada perokok aktif, maka untuk mengurangi risiko tersebut aktiflah merokok.
Tak sayang anak bini ke?Family?Ingatlah orang yang tersayang.

2. Menghindarkan dari perbuatan jahat kerana tidak pernah ditemui orang yang membunuh, mencuri dan berkelahi sambil merokok… 
Habis?selepas atau sebelum membuat jahat?

3. Mengurangi risiko kematian.Dalam berita tidak pernah ditemui orang yang meninggal dalam posisi merokok.
Yeke?Mungkin takde yang dilaporkan kot setakat ni.Tapi nak taw rokok menyebabkan ape?
Kalu xpham,penyakit apa tu...sila google.hahahha


4. Berbuat amal kebaikan,lepas tu dapatlah pahala: Kalau ada orang yang nak pinjam lighter paling tidak sudah ada api kat rokok,xpon memang ada lighter.So ,tidak mengecewakan orang yang ingin meminjam la ye tak?Tolong-tolong kawan yang memerlukan.
Rokok tu dapat pahala ke?Bukan benda yang membazirkan ke?Kalau membazir dan membahayakan diri lak tu...apa hukumnya?

5. Mengeratkan silaturrahim: Kalau bertemu orang kita leyh tawarkan rokok. Kalau nak tawarkan wang mesti kelakar(.Yeop,koe da giler ape nk bg duet?Lari orang tu kan.)
Takde cara laen ke yg berpekdah skit nak mengeratkan silaturrahim?

6. Mengurangkan kadar pengangguran kat negara untuk mengisi kekosongan seperti buruh kilang rokok,penjual rokok dan kilang ubat.Selain itu,makin banyaklah pekerja yang mengisi kekosongan kat sektor kesihatan seperti nurse,doktor,ahli pharmasi,dan lain2 lagi.Seterusnya,meningkatkan ekonomi negara.Kayalah negara!
Sedikit setuju tapi....
-kesian kat doktor dan pharmacist kena kerja lebih pasal penyakit2 yang disebabkan rokok.Bukan orang yang merokok je terlibat,yang perokok pasif,bayi dalam kandungan pon terpaksa melibatkan diri tak pasal-pasal.Korang tak kesian kat bakal pharmacist ni ke? T_T
-memangla tax dari penjualan rokok menyumbang pendapatan negara smpai berbilion2.Tapi tahukah anda tax tu pulak,kerajaan guna balik untuk merawat penyakit2 yang disebabkan rokok ni mcm COPD,penyakit jantung dll....pasal kos rawatan tu lebih kurang je nilai tax yang kerajaaan dapat.Kira untung bersih pon berapa ribu dri bilion2 tu.
-dala dapat penyakit,mati cepat.Macamana nak tingkatkan produktiviti negara?
7. Sebagai alasan kat bos,nak gaji naik."Bos,duet saya banyak dihabiskan kat rokok.Baju saya plak selalu kena puntung rokok.Dah berlubang-berlubang tak.Takkan nak pakai kerja ngan baju berlubang.Nak beli mouthwash lg,ubat gigi,perfume nak ilangkan bau.Perfume da la kena guna banyak."
Da taw xcukup duet,p bazir plak bli rokok.

8. Menghilangkan bau wangi-wangian ruang bagi yang alergi bau perfume.
Rokok tak bau busuk ke?Hehe..

9. Bagus untuk orang yang ingin membuat perancangan keluarga,kerana dipercayai merokok menyebabkan ketidaksuburan dan mati pucuk.
Kalu nak mati pucuk,silalah teruskan perbuatan murni ni...

10. Melatih kesabaran dan menambah semangat pantang menyerah kerana bagi orang yang mula merokok itu tidak mudah, batuk-batuk dan tersedak tapi tetap diteruskan (bagi yang lulus).

11. Nak tahu tahap kesihatan : Biasanya orang yang sakit pasti dilarang  merokok. Jadi yang merokok itu pasti orang sihat.
Tunggu sakit,baru nak berenti rokok la ni...alasan terbaek!

14. Menambah kenikmatan: Tym waktu petang2 hari minum kopi dan makan pisang goreng fuhhh,sedap. Apalagi ditambah merokok!
Kalu dah sakit,lagi NIKMAT!

15. Mencegah rumah dari kena pecah masuk,waktu perokok batuk biasanya waktu tengah-tengah malam.Perompak dan pencuri terus tak jadi nak masuk rumah.
Tapi tak seksa ke batuk tengah malam?

16. Peneman terbaek dikala nak siapkan kerja atau assigment yang last minit.
Cara nak ilangkan ngantuk dan stress terbaek kononnnya.

17.Kalu jumpa anjing,pasti anjing tak gigit.Pasal anjing takut api.
Tak kool lak guna rokok.Kenapa tak belasah je anjing tu,Haha

18.Ubat kurus mujarab.
Kenapa tak wat senaman ka,jogging ka.Kuatkan peparu,jantung.Bukan lemahkan.

p/s:Berhentilah merokok sebelum terlambat.Malas nak cerita panjang,bukan korang nak dengar.
Ask ur pharmacist. :) if u want to cease it.Boley tanya Dara,tapi tak pro lagi.Hehe

17 comments:

ZACK ENTRY said...

ini isu yang takkan habis..^^,

~Kirin Selama Perak~ said...

bahayanya merokok
:D

matpek's property said...

woooowwww..terbaik punya entri..ramai orang yang tak faham kenapa ada orang merokok.... boleh tak nak try merokok sebab nak faham kenapa dorang merokok..? tapi tak ketagih..just nak tahu je...

miSz TiQue said...

ze:mmg xabes
ksp:tawu plak bhya...
matpek:xpyh try.nt mkin nk lak.dahla koe bkl phrmcist.lol

syairahmohdanuar said...

paling tak suka kalau orang merokok di kedai makan.benci.haish. -____-'

cik bebel said...

pandai perokok2 ni bagi alasan ek...hehehehe

SyafiqRidhwan said...

Isu ni dah dibahaskan sejak saye umur 5 tahun, dan selepas 15 tahun berlalu. isu ni masih ada lagi.

Ape2pun.
saye tak merokok, saye okay. :)

zuhanismohamed said...

rasa nak kasi sepakan sedas kat mereka yg menjawab soalan mcm tu..huh

kamarukom said...

gedebum gedebangggg panah kilat menusuk dada kekekeke ;p

zaf91 said...

isk3... bahaya

TINA said...

Assalamualaikum

buang duit ja merokok 2

f. said...

bahaya2 : p

meo said...

erm, susah ati...kwn2 ramai merokok

TINA said...

Assalamualaikum

entry sy baru2 ni pon pasal rokok jugak

man said...

Ramai juga doktor yg merokok.

Orieda Akbar said...

rokok ni sekali kena memang susah nk stop..

Farhana Jafri said...

hahaha merokok pon boleh buat kite mengenang kekuasaan allah.. hhaha.. blah! spe merokok kite bako aje!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...