Pages

Saturday, November 27, 2010

Oh,jangan tuduh saya perokok!

Dara tak merokok.Pandai-pandai je orang tuduh merokok.Bau rokok pon kadang-kadang membuatkan rasa nak muntah,pening kepala,sesak segala.Dara kalu bau,mesti tahan nafas.Tak nak jadi second smoker.Grrrr...Kalu bau tak boley,kompem2 isap pon tak pernah.


Hitam ke?




Orang tuduh Dara merokok pasal bibir hitam kot.Tapi tak semestinya orang yang merokok bibir hitam terutamanya perempuan.Nak tahu kenapa bibir boleh jadi hitam?


1.Keturunan


2.Cuaca : Kelembapan mempengaruhi faktor keadaan bibir.Kelembapan yang rendah menyebabkan kulit menjadi kering dan mengelupas.Then,warna bibir jadi suram dan kusam.


3.Keseimbangan hormon estrogen: Kalau estrogen cukup, bibir tampak halus dan sehat. Namun, estrogen yang lewat  atau terlalu sedikit akan menyebabkan warna bibir cenderung hitam. Pengaruh estrogen juga dilihat  pada kulit di bagian tubuh lainnya. Wajah wanita hamil misalnya, sering lebih bercahaya. Ini akibat hormon yang merangsang pemekaran pembuluh darah.Estrogen juga diketahui membantu proses perbaikan dan penggantian kulit (regenerasi), termasuk pada kulit bibir.


4.Rokok:Bibir akan berubah menjadi warna ungu kehitaman. Perubahan warna ini disebabkan oleh pengaruh suhu.Kepanasan rokok menyebabkan sel-sel darah merah `mati dibakar' dan mengalami kematian sel darah.Sel darah merah yang mati akan menghasilkan pigmen yang yang melapisi bibir.Jadi,bibir akan kelihatan hitam.Karbon Oksida yang terhasil daripada rokok itu akan menjadi pewarna yang menambah kepekatan warna bibir.


5.Kurang Vitamin A,B,C dan E.


6.Lipstik dan sewaktu dengannnya:Alergi pada bahan kimia yang ada dalam lipstik.


7.Kurang minum air,buah-buahan atau sayur-sayuran.


8.Mungkin makan makanan ringan yang terlalu masin atau kuaci.

 -Olahan daripada:Dr. Nita Yoenika-


Bibir adalah organ penting bagi kaum hawa sebab bentuk bibir sangat menentukan nilai-nilai artistik fizik seorang wanita. Kira menyumbang faktor kecantikan dan daya penarik untuk lelaki.Senyuman akan berseri-seri.

Tips nak jaga bibir anda?

1.Jangan merokok.Of course la!Katakan tak nak pada merokok.Dah la membahayakan paru-paru kalian!

2.Pemakanan:Makan vitamin yang secukupnya(A,B,C dan E).Banyakkan minum air,lapan gelas sehari!Elakkan makanan yang masin-masin nanti akan meng dehydrate bibir anda.

3.Pakai pelembab bibir.

4.Jaga kebersihan mulut anda.Jangan membasahkan bibir dengan air liur.Bakteria dari air liur akan menyebabkan infection kecil.



Tapi yang sebenar-sebenarnya DaRa memang tak suka minum air dan suka makan kuaci!
Mungkin bibir tebal,dan kapilari darah kat bawah bibir!Pandai2 je Dara.So,bibir tak merah la.Lol!Kalu Dara masam.Lagi teruk muka!
Teruk gila muka!

Muncung-muncung ni sangat sensitif ok! part tu pon dah kira sensitif.Uhuhu...ada satu tym tu ada seorang saudara ni panggil Dara Liyana Jasmay tiap kali aku beli kat tempat dia!Apa persamaan itu?Haha(perasan jap).

Apa yang same xtahu lah


10 comments:

Luffy said...

lorhh..bibir hitam itu menawan..haha..
masamkn muke anda..^^..nescaya anda beroleh kejayaan..

asilah ahmad said...

xkesah lah pape pon..yg pasti kmu mmg kiuttttt! ngehehhe :D

miSz TiQue said...

luffy: boley plak..hehhe
asilah: thankz..huhu

Nica said...

eh betul la ada iras2 liyana jasmay.. :)

sHaHmieR said...

xmcm liyana jasmay pun.. yeke? haha =P

miSz TiQue said...

nica:thenkz..huhu
shahmier:mungkin x.tp mungkin part mulut r.haha

soffea said...

hitam itu menawan :) nway, me pon ade mslh yg sama. huhu..

hey, mmg ade iras liyana jasmay :)

Luffy said...

hai bibir liyana jasmay..^^

totallyamir said...

haha..good job

ahsfantasy24 said...

huhu..
kita serupa..

de la ckp smoker en,
cici dlam dunia baru nmpak sexy jep..
hehhe..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...